دستگاه سی تی اسکن 4بعدی ایران ساخت به یاری درمان سرطان می آید

به گزارش مجله سرگرمی، جوانان ایرانی نرم افزار دستگاه سی تی اسکن 4 بعدی مبتنی بر مفهوم واقعیت افزوده ارائه دادند که از این طریق سلول های سالم در سی تی اسکن از آسیب دور می مانند.

دستگاه سی تی اسکن 4بعدی ایران ساخت به یاری درمان سرطان می آید

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جوانان همدانی کشور با تاسیس یک واحد فناوری در پارک علم و فناوری همدان، اقدام به طراحی نرم افزار دستگاه سی تی اسکن 4 بعدی مبتنی بر مفهوم واقعیت افزوده کردند تا از این طریق به سلول های سالم همزیست در کنار سلول های سرطانی یاری نمایند و میزان آسیب دیدگی آنها را کاهش دهند.

سعید بیات مدیر عامل این شرکت دانش بنیان درباره محصول فراوریی شرکت گفت: این نرم افزار در ابتدا عنوان انتها نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد بود که مورد استقبال نهاده شد و تبدیل به ایده ای برای فراوری نرم افزار شد. البته مدل خارجی این دستگاه در دیگر کشورها فراوری شده است؛ اما تا چند سال پیش به ایران وارد نمی شد. در حال حاضر نیز نمونه خارجی آن تنها در شهر مشهد با قیمت بسیار بالایی خریداری شده است.

وی افزود: 12 نفر از جوانان همدانی همت کردند و این ایده را به واقعیت تبدیل کردند. در حال حاضر نیز نمونه اصلی این نرم افزار فراوری شده است و در حال ارتقای آن هستیم. این دستگاه می تواند جایگزین دستگاه های فعلی با ضریب خطای کمتر باشد.

بیات افزود: این دستگاه ایرانی حرکات تومور را شبیه سازی می نماید و در اختیار فیزیک پزشک قرار می دهد. این کار یاری می نماید که سلول های سالم اطراف سلول های سرطانی، آسیب کمتری ببینند. نمونه خارجی این دستگاه، حدود 2 میلیون دلار قیمت دارد که قیمت تمام شده دستگاه فراوری شده در شرکت ما حدود 300 میلیون تومان است، رقمی حدود 24 هزار دلار.

وی همچنین توضیح داد: ساختار این دستگاه از همان ابتدا بومی سازی شده بود؛ اما هنوز مدل آن بومی سازی نشده است که در حال ارتقای این دستگاه برای بومی سازی مدل آن هستیم. این نرم افزار در بخش واقعیت افزوده فقط در صنعت پزشکی کاربرد ندارد بلکه در بعضی صنایع مانند صنعت تبلیغات نیز از این نرم افزار استفاده می گردد.

این فعال دانش بنیانی در ادامه بیان نمود: نمونه اصلی آن توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خریداری شده است و پس از ارتقای مدل، برای فروش بیشتر آن تبلیغات خواهیم کرد.

بیات درباره یاری های معاونت علمی به این شرکت، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از معدود نهادهایی است که به شرکت های نوپا و واحدهای فناور یاری می نماید؛ اما ما هنوز برای دریافت خدمات، درخواستی به معاونت علمی و فناوری ارائه نکرده ایم.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به صادرات محصول فراوریی شرکت، بیان نمود: یکی از اهداف ما برای فراوری این نرم افزار و دستگاه، صادرات آن است؛ اما در حال حاضر با توجه به نوسانات شدید دلار و ارز نمی توانیم به این هدف برسیم؛ اما حتما با ثبات بازار، اقدام به صادرات محصول خواهیم کرد.

انتهای پیغام/

rugozar.ir: مجله روگذر: مجله اخبار گردشگری

fastnote.ir: یادداشت سریع: گلچین اخبار و مقالات روز

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 22634

به "دستگاه سی تی اسکن 4بعدی ایران ساخت به یاری درمان سرطان می آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه سی تی اسکن 4بعدی ایران ساخت به یاری درمان سرطان می آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید