ایران تولیدکننده داروی دیابت شد

به گزارش مجله سرگرمی، شرکت پویش دارو با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیروز به فراوری انحصاری اگزناتاید جهت درمان بیماران دیابتی شد.

ایران تولیدکننده داروی دیابت شد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، شرکت پویش دارو یکی از شرکت های فعال در حوزه دارو است که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پارک فناوری پردیس معاونت علمی، مستقر شده است. این شرکت پیروز به فراوری انحصاری اگزناتاید جهت درمان بیماران دیابتی شد.

مجتبی طباطبائی، مدیرعامل شرکت پویش دارو مستقر در پارک فناوری پردیس معاونت علمی گفت: مسئله تامین دارو به عنوان احتیاج اساسی یک جامعه، به گونه ای اهمیت دارد که اگر کشوری در حوزه داروسازی، خودکفا یا توانمند نبوده و متکی به واردات باشد، در صورت تحریم و نوسانات ارزی بحران های جدی برای آن کشور و مردمش ایجاد می گردد؛ بنابراین یکی از کار های ارزشمند در کشور، افزایش سهم فراوری دارو به نسبت واردات آن و پیش رفتن در جهت بی احتیاجی از دیگر کشورهاست.

وی اضافه کرد: شرکت پویش دارو که از سال 76 فعالیت خود را با هدف فراوری در عرصه دارو های پروتئینی نوترکیب شروع نموده و به فراوری انحصاری اگزناتاید جهت درمان بیماران دیابتی و همچنین تریپتورلین برای درمان بیماران سرطان پروستات در خاورمیانه دست یافته است، یکی از همین فعالان عرصه داروسازی است.

مجتبی طباطبایی بیش از چهار دهه قبل دانشجوی رشته داروسازی بوده است. سال هایی که به قول خود او رشته ژنتیک در ایران خیلی شناخته شده نبوده است و به همین دلیل برای تحصیل در رشته مهندسی ژنتیک در مقطع دکتری، راهی انگلستان می گردد.

مدیرعامل شرکت پویش دارو توضیح داد: سال های آخر که در ایران داروسازی می خواندم، مهندسی ژنتیک تازه در داروسازی متولد شده بود. من با این هدف به انگلستان رفتم که تخصص خود را در مهندسی ژنتیک بگیرم. خوشبختانه توانستم این کار را بکنم و زمانی که به ایران بازگشتم، به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه استخدام شدم. هنوز هم این افتخار را دارم که در دانشگاه تهران هستم. اما هدف من به تنهایی آموزش نبود. برای خودم رسالت عظیم تری در نظر داشتم. آن رسالت این بود که آنچه را که آموخته ام، وارد جامعه کنم. شکر گزار خدا هستم که تا حدودی توانستم این کار را انجام دهم؛ بنابراین کاری که کردم دقیقا در رابطه با تحصیلات و تخصصی بود که به دست آورده بودم.

توانستیم احتیاج کشور را تامین کنیم و جلوی واردات را بگیریم

پویش دارو بیشتر از بیست سال پیش تاسیس شد و امروزه این شرکت علاوه بر حضور در زمینه های انتقال و توسعه دانش فنی، در حوزه فراوری فرآورده های دارویی نیز فعالیت می نماید. مجتبی طباطبایی با ذکر این نکته ادامه داد: شرکت در سال 1376 تاسیس شد. 20 سال پیش که صحبتی از مهندسی ژنتیک در ایران مطرح نبود، هدف شرکت ما این بود که به عنوان یک شرکت دانشگاهی و دانش بنیان، دانش فنی فراوری پروتئین های نوترکیب را به داخل ایران منتقل کند. هدف اول شرکت، فراوری نبود. هدف ما کارخانه دار شدن هم نبود. هدف ما انتقال دانش فنی بود. اما مثل این که خداوند برای ما چیز دیگری مقدر نموده بود و به دلیل شرایط داخل کشور مجبور به فراوری هم شدیم. البته از فراوری پشیمان نیستیم.

مدیرعامل شرکت پویش دارو با اعلام اینکه شرکتش فراوری نماینده محصولاتی حیاتی در حوزه دارو است، اضافه کرد: محصولاتی که ما فراوری می کنیم اساسی و بسیار گران قیمت هستند و در 15 سال گذشته وارداتی نداشته اند. نه تنها واردات نداشتیم و توانستیم احتیاج کشور را تامین کنیم، شاد هستیم که محصولات ما در بازار های جهانی هم وارد شده و صادرات نیز انجام می دهیم.

مجتبی طباطبایی در خصوص میزان محصولات تجاری سازی شده این شرکت، اضافه کرد: تقریبا تمامی محصولاتی که در بخش تحقیق وتوسعه داشته ایم، وارد بازار شده اند. تمامی محصولاتی که تا سال 94 در این بخش تایید و تکمیل شده اند، در بازار موجود هستند. البته در آینده محصولات بیشتری خواهیم داشت، زیرا که توسعه بیشتری پیدا نموده ایم. در دوسال اخیر، آزمایشگاه جدیدی ساختیم و امیدواریم که جهش عظیمی در میزان فراوریات در سال های آینده داشته باشیم.

استقرار در پارک فناوری

پویش دارو تقریبا یکی از اولین شرکت هایی است که به پارک فناوری پردیس معاونت علمی پیوسته است. مجتبی طباطبایی با اشاره به این نکته در خصوص فرآیند به عضویت در آمدن در پارک فناوری پردیس، گفت: شرکت ما به عنوان شرکت دانش بنیانِ دانشگاهی، از سال 76 در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران مستقر بود. در آنجا ما سالنی با مساحت 500 متر مربع اجاره و تجهیز نموده و مشغول به فعالیت بودیم. حدود سال 85 تصمیم به توسعه شرکت داشتیم، اما دانشگاه نمی توانست مکان بیشتری به ما اختصاص دهد؛ بنابراین موقعیت های مختلفی را در اطراف تهران آنالیز کردیم. به این نتیجه رسیدیم که پارک فناوری پردیس معاونت علمی مناسب است. البته سال 85 که به پارک آمدیم، مانند الان پر از ساختمان و تشکیلات و ... نبود و در حال ساخت بود. شادیم که الان تبدیل به پارک فناوری آبرومندی برای کشور شده است.

مجتبی طباطبایی به تسهیلاتی که پارک فناوری پردیس معاونت علمی به آن ها داده است اشاره نمود و گفت: علت انتخاب پارک توسط ما نزدیکی به تهران و تسهیلات آن بود. قرار بر این بود که اگر شرکتی در پارک مستقر شده و ثابت کند که دانش بنیان است، امتیازاتی به آن داده گردد و عوارضی از آن اخذ نگردد. پارک هم به قول های خود عمل کرد. ما از تسهیلاتی مانند معافیت اقتصادیاتی و معافیت های گمرکی استفاده کردیم. البته هدف اول ما معافیت از عوارض نبود. دلیل اصلی نزدیکی به تهران بود. ضمن اینکه اگر به پارک نمی آمدیم، احتمالاً مجبور بودیم به شهرک های صنعتی برویم که در بعضی موارد ظاهر خوبی ندارند. پارک ظاهر بسیار آبرومندی دارد. ما هم شاد می شویم که در جهت ارتقای پارک فناوری پردیس گام کوچکی برداریم.

وی اضافه کرد: شرکت پویش دارو امید دارد با راه اندازی پروژه های جدید، افزایش نیروی خوبی داشته باشد و تعداد نیروی انسانی مستقر خود در پارک فناوری پردیس معاونت علمی را به 250 نفر برساند. مجتبی طباطبایی با اعلام این نکته، توضیح داد: پویش دارو، به طور کلی 300 نفر نیروی انسانی دارد. نزدیک به 170 نفر از آن ها در پارک فناوری پردیس معاونت علمی مستقر هستند و بقیه در امور بازاریابی، تحقیق و توسعه، اقتصادی و بین الملل فعالیت می نمایند.

مدیر عامل شرکت پویش دارو با اعلام اینکه برنامه 5 سال آینده شرکت پویش دارو فراوری 10 محصول جدید است، اضافه کرد: هر دارویی که وارد بازار می گردد، عمر مشخصی دارد. بیشتر دارو ها عمر 5 ساله و 7 ساله دارند. به همین دلیل یک شرکت داروسازی برای اینکه زنده و پویا بماند، باید محصولات جدیدی در دست داشته باشد. ما برای 3 تا 5 سال آینده حدود 10 محصول جدید در برنامه فراوریی خود داریم. تا 5 سال آینده بعضی از محصولاتی که الان فراوری می کنیم، با محصولات جدید جایگزین می شوند. همچنین برای درمان های جدید نیز چند محصول جدید انتخاب کردیم که در برنامه 3 تا 5 سال آِینده وارد بازار دارو خواهیم کرد.

mastanehtoline.ir: مجله مستانه، وبگاه گفتگو و انجمن بحث و تبادل نظر

kulu.ir: کولو: مجله جاذبه های گردشگری ایران

cicagraphic.ir: مجله گرافیک | همه چیز درباره طراحی بصری و گرافیکی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 77007

به "ایران تولیدکننده داروی دیابت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران تولیدکننده داروی دیابت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید