صنعت رو به پیشرفت فراوری گلاب و عرقیجات گیاهی در یزد

به گزارش مجله سرگرمی، براساس آمار موجود تعداد 55 کارگاه سنتی و صنعتی فراوری گلاب و عرقیجات گیاهی در استان یزد فعال است که ظرفیت فراوری آنها 53 هزار تن در سال برآورد می گردد .

صنعت رو به پیشرفت فراوری گلاب و عرقیجات گیاهی در یزد

به گزارش خبرنگاران، علیرضا طاقه باف مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی یزد با اشاره به این که در کارگاه های فراوریی گلاب و عرقیجات گیاهی 1200 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کارگرفته گردیده اند، اضافه کرد: از این تعداد کارگاه تنها پنج کارگاه دارای پروانه بهره برداری صنعتی و بهداشتی هستند که ظرفیت فراوری آنها 6431 تن و سرمایه ثابت انجام گردیده برای آنها 55 میلیارد ریال است که موجب اشتغال مستقیم 65 نفر را فراهم کرده است .

وی با اشاره به تنوع محصولات فراوریی کارگاه های صنعتی شامل گلاب و 70 نوع عرقیجات گیاهی در استان، از صادرات این محصولات به بازارهای استانی و کشوری و بخشی نیز به کشورهای عربی و آسیای میانه خبر می دهد.

طاقه باف با بیان این که در راستای ساماندهی سایر کارگاه های سنتی و تشویق و ترغیب دارندگان این کارگاه ها جهت اخذ جواز تاسیس نیمه صنعتی یا صنعتی شدن واحدهای فراوریی اقدامات موثری اجرا شده است، گفت: تاکنون 33 فقره جواز تاسیس با ظرفیت فراوری 32 هزار و 687 تن صادر گردیده است که پیش بینی می گردد با بهره برداری از آنها در سال های آتی زمینه اشتغال 318 نفر فراهم گردد .

وی کم آبی و حذف بخش وسیعی از گیاهان مرتعی، کاهش سطح زیر کشت محصولات زراعی و گیاهان دارویی، فصلی بودن فراوری، کمبود مواد اولیه و تامین آن از استان های مجاور که باعث بالا رفتن هزینه های فراوری و قیمت تمام گردیده محصول می گردد را از عمده ترین مشکلات پیش روی فراوریکنندگان دانست.

طاقه باف یادآور شد: مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی استان به عنوان متولی ساماندهی و حمایت از کارگاه های صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی ضمن ارائه خدمات در زمینه صدور جواز تاسیس و صدور پروانه بهره برداری و انجام مشاوره های فنی و اجرایی تمام کوشش خود را در خصوص تامین منابع مالی افراد تحت پوشش با استفاده از اعتبارات و تسهیلات ملی و استانی اعمال کرده و امیدورایم صنعت گلابگیری و فراوری عرقیجات گیاهی در آینده نزدیک شاهد حداکثر شکوفایی و بالندگی خود باشد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 1561

به "صنعت رو به پیشرفت فراوری گلاب و عرقیجات گیاهی در یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت رو به پیشرفت فراوری گلاب و عرقیجات گیاهی در یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید