نام بهداد بازنشسته در لیست تست دوپینگ

به گزارش مجله سرگرمی، افسران وادا (آژانس بین المللی ضد دوپینگ) با حضور سرزده در اردوی تیم ملی وزنه برداری بزرگسالان از ستاره های بازنشسته و فعال وزنه برداری ایران تست دوپینگ گرفتند.

نام بهداد بازنشسته در لیست تست دوپینگ

تکرار تاریخ برای وزنه برداری بعد از 13 سال!

رضا عباسپور ، افسران وادا (آژانس جهانی ضد دوپینگ) با حضور سرزده در اردوی تیم ملی وزنه برداری بزرگسالان از ستاره های بازنشسته و فعال وزنه برداری ایران تست دوپینگ دریافتد. فدراسیون جهانی وزنه برداری در راستای مبارزه با دوپینگ سیاست های سخت گیرانه ای را در پیش گرفته که شامل حضور سر زده ماموران کنترل دوپینگ در کشورهای مختلف و دریافت تست دوپینگ از ورزشکاران است. البته این بار گویا ماجرای دریافت تست دوپینگ سرزده از برخی ملی پوشان عنواندار وزنه برداری ایران اندکی با دفعات قبلی متفاوت و شبهه برانگیز است! زیرا درخواست اخذ تست دوپینگ از بهداد سلیمی فوق سنگین وزنه برداری ایران که در بازی های آسیایی 2018 اندونزی با دنیای قهرمانی رسما خداحافظی نموده است، یا ستاره هایی که در اردوی آماده سازی تیم اعزامی به تورنمنت (قطرکاپ) حضور نداشتند مقداری بودار و عجیب به نظر می رسد.

فدراسیون جهانی وزنه برداری در راستای مبارزه با پدیده دوپینگ سیاست های سخت گیرانه ای را در پیش گرفته که شامل حضور سر زده ماموران کنترل دوپینگ در کشورهای مختلف و دریافت تست دوپینگ از ورزشکاران است. البته این بار گویا ماجرای دریافت تست دوپینگ سرزده از برخی ملی پوشان عنوان دار وزنه برداری ایران اندکی با دفعات قبلی متفاوت و شبهه برانگیز است! زیرا درخواست اخذ تست دوپینگ از بهداد سلیمی فوق سنگین وزنه برداری ایران که در بازی های آسیایی 2018 اندونزی با دنیای قهرمانی رسما خداحافظی نموده است، یا ستاره هایی که در اردوی آماده سازی تیم اعزامی به تورنمنت (قطرکاپ) حضور نداشتند مقداری بودار و عجیب به نظر می رسد. هرچند موضوع دریافت تست دوپینگ به صورت سرزده از قهرمانان و ستاره های ورزشی اتفاق و امری طبیعی است که همواره درادوار مختلف چه قبل و چه بعد از مسابقات و یا در اردوهای آماده سازی و یا حتی در محل سکونت ورزشکاران رخ می دهد. اما این موضوع یعنی حضور سرزده افسران آژانس بین المللی مبارزه با دوپینگ برای وزنه برداری ایران خیلی خاطرات خوش و خوبی را به دنبال ندارد! دقیقا 13 سال پیش هم اتفاق مشابهی برای وزنه برداری در اردوی تیم ملی رخ داد که تقریبا باعث نابودی و سوخته شدن یکی از نسل های طلایی وزنه برداری در آن برهه زمانی شد. آن موقع هم افسران وادا به همین شکل بخاطر گزارشی که به آنها شده بود، به یکباره و بدون اطلاع قبلی در اردوی آماده سازی تیم ملی وزنه برداری حاضر شدند و بعد از دریافت تست دوپینگ از وزنه برداران حاضر در اردوی تیم ملی، با مثبت شدن تست 9 وزنه بردار ملی پوش اتفاقی تلخ، غم انگیز و دردآور را با محرومیتی سنگین برای وزنه برداری و ورزش ایران رقم زدند.

البته مطمئنا شرایط فعلی وزنه برداری ایران با آن موقع از هر نظر متفاوت است، اما وقتی به یکباره افسران وادا در اردوی تیم ملی وزنه برداری حاضر می شوند و با اظهار بی اطلاعی از موضوع روشن و شفاف (بازنشستگی بهداد سلیمی و خداحافظی او در بازی های آسیایی اندونزی با دنیای قهرمانی) از کادرفنی تیم ملی و فدراسیون تقاضای دریافت تست دوپینگ از ملی پوش بازنشسته کشورمان دارند، واقعا جای تعجب و سوال دارد؟!

نکته جالب تر این است که وقتی افسران وادا از زبان سخنگوی فدراسیون وزنه برداری می شنوند که بهداد بازنشسته است و قرار بوده توسط فدراسیون جهانی وزنه برداری نامش از (حوضچه کنترل دوپینگ ورزشکاران فعال بین المللی) خارج گردد، کاملا از این موضوع اظهار بی اطلاعی نموده و معتقدند فدراسیون جهانی هیچ نامه ای به آنها دال بر اینکه بهداد سلیمی به عنوان وزنه بردار بازنشسته از دنیای قهرمانی خداحافظی نموده تاکنون به آنها ارایه نداده است!

با تمام این تفاسیر گویا افسران کنترل دوپینگ وادا بعد از شنیدن گزارش سخنگوی فدراسیون در این خصوص، همچنین گفت وگوی تلفنی با بهداد سلیمی که به خاطر برگزاری جشن تولد 29 سالگی اش به زادگاه خود یعنی قائمشهر سفر نموده بود. گزارشی تهیه کردند و قرار شد با استناد بر آن و بعد از دریافت تاییدیه از فدراسیون جهانی بی خیال دریافت آزمایش دوپینگ از وزنه برداری شوند که دیگر با دنیای قهرمانی خداحافظی نموده و رسما اعلام نموده که بازنشسته است.

به هر حال در همین راستا ماموران کنترل دوپینگ وادا به صورت سر زده وارد ایران شدند و پس از اینکه چند روز پیش از احسان حدادی، پرتابگر دیسک ایران تست دوپینگ دریافتد، خیلی سرزده و بی خبر سر وقت اردوی وزنه برداران بزرگسال و جوان ایران رفتند و طبق لیستی که دستشان بود به صورت رندم از برخی چهره های از پیش مشخص شده در هر دو رده سنی تقاضای تست دوپینگ داشتند. این اتفاق در حالی رخ داد که معمولا تا پیش از این، ورزشکاران قبل از مسابقات تست دوپینگ انجام می دادند اما این بار فدراسیون جهانی و آژانس بین المللی کنترل دوپینگ بعد از مسابقات جهانی وزنه برداری ترکمنستان با حضور در کمپ تمرینی تیم ملی وزنه برداری کشورمان اقدام به دریافت نمونه از برخی چهره های شاخص و تحت مراقبت ویژه خود کردند.

هرچند حتی اگر وزنه برداران کشورمان به هر طریق ممکن سعی در مخفی کاری در این باب داشته و یا از دادن تست دوپینگ به افسران وادا به هر نحو ممکن شانه خالی نمایند، در راستای پروژه ای به نام آدامز ماموران کنترل دوپینگ بر اساس اطلاعات آدرس ورزشکاران به منزل ورزشکاران یا محل دیگری که معرفی شده مراجعه و به صورت قانونی اقدام به دریافت تست دوپینگ از آنها می نمایند.

برهمین اساس و با توجه به عدم حضور برخی چهره های فعال و عنوادار وزنه برداری ایران همچون سهراب مرادی، سعید علی حسینی، رضابیرالوند، علی هاشمی، سیدایوب موسوی و...، در اولین اردوی تیم ملی بزرگسالان قبل از اعزام به تورنمنت قطر کاپ، ماموران وادا درزمان حضورشان تنها موفق شدند از (کیانوش رستمی، محمدرضا براری از تیم ملی بزرگسالان و نیز محمد شهاب انداز و محسن ایمانی از تیم جوانان) به صورت رندمی تست دوپینگ بگیرند. البته قطعا اسامی وزنه بردارانی که وادا برای نمونه گیری از آنها به ایران آمده بودند، اگرچه در اردوی تیم ملی حضور نداشتند، اما قطعا درلیست اصلی افسران وادا باقی می مانند تا در مکان و یازمانی دیگر از آنها مجددا تست دوپینگ گرفته گردد. به هر روی امیدواریم اگر چه این نمنوه گیری به صورت سرزده و غیر قابل پیش بینی برای وزنه برداری ایران رخ داد اما در نهایت پاسخ آزامایش اخذ شده خصوصا برای چهره های جوان فعال در اردوی تیم وزنه برداری جوانان تبعات منفی و تاسف برانگیزی را بدنبال نداشته باشد. زیرا ما رقابت های گزینشی المپیک و در نهایت بازی های المپیک 2020 توکیو را در پیش داریم و تمام امیدمان در این رشته ورزشی به داشتن تنها 2 سهمیه باقیمانده در بخش مردان است. بنابراین اگر شوک غیرمنتظره دیگری بر پیکر وزنه برداری ایران وارد گردد قطعا دیگر نمی توان خیلی به تکرار موفقیت های گذشته امیدوار بود.

5، 1

picosho.ir: پیکوشو: تصاویر گردشگری ایران و جهان

gitiro.ir: گیتی رو: مجله گردشگری و مسافرتی، خبری و ورزشی

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 7837

به "نام بهداد بازنشسته در لیست تست دوپینگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نام بهداد بازنشسته در لیست تست دوپینگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید