9 قرن تاریخ در 63 دقیقه فرو ریخت

به گزارش مجله سرگرمی، نوتردام عشاق، همانطور که هوگو پیشبینی کرد؛ در آتش عشق سوخت و نوستالژی گوژپشت را بار دیگر برای دنیا زنده کرد و در ازای آن 850 سال تاریخ را کشت!

9 قرن تاریخ در 63 دقیقه فرو ریخت

زهره نوروزپور: شب گذشته کلیسای تاریخی فرانسه در آتش سوخت و جهان را در بهت فرو برد. چرا که این تنها یک کلیسا نبود بلکه نمادی از 9 قرن آیین مذهبی در تاریخ جهان و پس از میلاد مسیح بود. کلیسای نوتردام اسطوره ای از آیین و مناسک مذهبی برای مسیحیان سراسر جهان بود. نماد وسیعی از کاتولیک که یادآور قرون وسطی و مقابله با پروتستان ها بود. معبدی که قرن ها جای نیایش و رازهای هستی بود. یک شبه در آتش سوخت. و اولین نماد اسطوره ای پاریس قبل از برج ایفل، فرو ریخت.

اما چرا این آتش سوزی تا این اندازه غمناک بود به طوری که کمتر از گذشت یک ساعت ترند شبکه های مجازی شد و فرانسوی ها به سوگ میراث از دست رفته خود نشستند؟

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، دلیل آن شاید به خانه عشق کازیمودوی گوژپشت ویکتور هوگو بازگردد. گوژپشتی زخمت و بد چهره که عاشق دخترکی زیبا رو می گردد. احتمالا ویکتور هوگو از قدرت پیشگویی بهرمند بوده است که امروز این کلیسا با اشک های نوتردام در آتش سوخت.

درباره تاریخچه این کلیسا آمده است؛ در محلی که هم اکنون این کلیسا واقع شده است تا قبل از قرن چهارم میلادی معبدی غیر مسیحی وجود داشته است. در قرن چهارم کلیسایی بزرگ جای آن معبد را گرفت. این ساختمان تا قرن دوازدهم بر جای بود ولی در آن موقع جمعیت پاریس به طور ناگهانی بالا رفت و تصمیم گرفته شد تا کلیسا را بزرگ گردانند. بدین ترتیب ساختمان قبلی را خراب نموده و در سال 1163 میلادی ساختمان جدید شروع شد که ساختن آن تقریباً دو قرن طول کشید و در 1345میلادی به سرانجام رسید. این کلیسا تا مدتی طولانی بزرگترین کلیسای اروپا بود ولی هم اکنون نه تنها در اروپا بلکه در فرانسه کلیساهای بزرگتر از آن وجود دارند. اهمیت آن در این است که زیباترین اثر در معماری گوتیک می باشد. برای تزیین داخل و خارج آن صدها مجسمه کوچک و بزرگ از سنگ یا چوب تراشیده اند.

واپسین لحظات نوتردام

در همین باره مجله اکونومیست، در گزارشی مفصل نوشته است: پنجره شیشه ای رنگی و زیبای کلیسای نوتردام آسیب ندیده است، این مجله در گزارش خود به بهت فرانسوی ها اشاره نموده است و می گوید پاریسی های لرزان به تماشای گداخته شدن تاریخ شان در شعله های آتش نشستند.

احتمالا فرانسه هفته ها و ماه ها غرق این موضوع خواهد شد تا فردی به عنوان مسوول آتش سوزی سرزنش گردد و همه خشم ها را بر سر او خالی نمایند.

در همین حال منجیان نوتردام از راه رسیدند و وعده ها را یکی پس از دیگری رو کردند. فرانسوا-هانری پینو میلیاردر فرانسوی و مدیر گروه کرینگ، صاحب برندهای گوچی و ... خاطرنشان کرد 100 میلیون یورو برای بازسازی کلیسای نوتردام یاری اقتصادی می نماید.

این در حالی است که سخنرانی مکرون که قرار بود برای جلیقه زردها و آرام کردن آنها انجام گردد به عزاداری بر مزار نوتردام ختم شد. پس از اعلام یاری ناجیان کلیسای عشاق، امانوئل مکرون رئیس جهمور فرانسه متعهد شد که این کلیسا را بار دیگر بسازد.

مکرون در مقابل کلیسای نوتردام به خبرنگاران گفت: نوتردام تاریخ، ادبیات و بخشی از روح ماست؛ جایی که تمام رویدادهای بزرگ ما، بیماری های فراگیر، جنگ ها و آزادی های ما در آن رخ داده و کانون زندگی ماست.

به گزارش وب سایت خبرگزاری رویترز، رییس جمهور فرانسه اضافه کرد: نوتردام می سوزد و من غم و اندوهی را که بسیاری از فرانسوی ها احساس نموده اند، می فهمم اما دوست دارم از امید هم صحبت کنم.

او در ادامه خاطرنشان کرد که کمپینی برای تامین هزینه های بازسازی این کلیسا راه اندازی خواهد نمود و گفت: بیایید مفتخر باشیم زیرا این کلیسا را بیش از 800 سال پیش ساختیم. ما این بنا را ساختیم و طی این قرن ها آن را رشد دادیم و بهبود بخشیدیم. پس من رسماً اعلام می کنم که بار دیگر در کنار هم آن را خواهیم ساخت.

نوتردام نجات یافت؟

روزنامه فرانسوی لو فیگارو روز سه شنبه نوشت: دو اثر مهم با ارزشی غیرقابل تخمین از خشم شعله های آتش نجات پیدا کردند و از مهلکه بیرون برده شدند؛ اما نمی توان نگران سرنوشت دو تابلوی بزرگ متعلق به قرن 17 و 18 میلادی در فضای اصلی کلیسا و آسیب شیشه های رنگی بنا، نبود.

نخستین نشانه امیدواری، نجات لباسی از سن لویی و تاج خار است که بی اندازه برای کاتولیک ها اهمیت دارد. گفته می گردد این همان تاج خاری است که پیش از مصلوب کردن مسیح (ع) بر سر وی گذاشته بودند. به گفته اسقف پاتریک شووه (Patrick Chauvet) این میراث ارزشمند از آتش سوزی نجات یافته است.

برتران دو فدو (Bertrand de Feydeau) رئیس بنیاد برنادن در گفت وگو با شبکه ت اف 1 فرانسه گفت: حرارت می تواند به شیشه های رنگی کلیسا آسیب جدی وارد نموده باشد. همچنان که احتمال ذوب شدن سرب به کار رفته در پنجره های عظیم کلیسا نیز وجود دارد.

اما مجله اکونومیست در آخرین گزارش خود خاطرنشان کرد که پنجره ها آسیبی ندیده است.

یکی از آثار معماری مهم این کلیسا آثار ویترای پنجره رُز است که در قرن 13 میلادی به عنوان نمادی از گل های بهشتی ساخته و بارها مرمت و بازسازی شده اند. پنجره رُزهای شاقتصادی و جنوبی این کلیسا 13 متر ارتفاع بزرگترین های این کلیسا هستند.

یکی دیگر از نگرانی های اصلی به سرنوشت اُرگ های تاریکی کلیسای نتردام مربوط می گردد. بزرگترین ارگ این کلیسا به قرن 15 میلادی تعلق دارد. بخش هایی از این اُرگ ها از سرب ساخته شده که مقاومت چندانی در برابر حرات ندارد.

این ها نخستین واکنش ها و برآوردها از آتش سوزی در نتردام است و هنوز میزان خسارت وارد شده به این میراث فرهنگی و تاریخی تعیین نیست.

سوگ رسانه های خبری

رسانه های خبری جهان با مردم به سوگ نوتردام نشستند.

بعضی از تیتر کاورهای مطبوعات معروف حکایت از تاسفی عمیق از این واقعه ناگوار است.

ایندیپندنت نوشت: 9 قرن تاریخ در 63 دقیقه فروریخت

روزنامه مذهبی و کاتولیک لاکوآ La Croix: قلب ها در خاکستر

لیبراسیون: نوتردرام؛ حزن و اندوه نوتردام

روزنامه فیگارو: فاجعه

روزنامه پاریزین: اشک های نوتردام

نماد یک کشور

تحلیلگر بی بی سی می گوید: هیچ اثر دیگری در فرانسه مثل نوتردام سمبل فرانسه نیست. رقیب اصلی آن به عنوان مظهر ملی، برج ایفل، است که بیش از صد سال قدمت دارد. نوتردام از قرن یازدهم بر پاریس مشرف بوده است.

این کلیسایی است که نام یکی از شاهکارهای ادبی فرانسه، گوژپشت نوتردام اثر ویکتور هوگو از آن وام گرفته شده.

آخرین باری که کلیسا دچار آسیب جدی شد در جریان انقلاب فرانسه بود. این کلیسا تقریبا بدون آسیب از دو جنگ جهانی جان به در برد.

مشاهده سوختن کلیسا، این نشان استمرار یک ملت، برای فرانسوی ها تکان دهنده است.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان حمایت خود را از مردم فرانسه اعلام نموده و نوتردام را نماد فرهنگ فرانسوی و اروپایی خوانده است.

ترزا می نخست وزیر بریتانیا هم گفت که در این لحظات به فکر مردم فرانسه و مامورانی است که برای مهار حریق مبارزه می نمایند.

سال پیش بعد از ترک برداشتن و ریختن بخش هایی از ساختمان نوتردام، کلیسای کاتولیک در فرانسه خواهان یاری فوری برای مرمت آن شد.

دفتر دادستانی پاریس گفت که تحقیقاتی را در باره تخریب کلیسا در این آتش سوزی تصادفی شروع نموده است.

310310

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 19766

به "9 قرن تاریخ در 63 دقیقه فرو ریخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 قرن تاریخ در 63 دقیقه فرو ریخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید