یک قرن خدمت خاندان استاد راهساز به مجموعه تخت جمشید

به گزارش مجله سرگرمی، راهساز با بیان اینکه خانواده اش یک قرن به مجموعه تخت جمشید خدمت نموده است اعلام آمادگی کرد تجربیات 50ساله اش را در قالب فایل صوتی برای تهیه کتاب در اختیار میراث فرهنگی قرار دهد.

یک قرن خدمت خاندان استاد راهساز به مجموعه تخت جمشید

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حسن راهساز پیشکسوت مرمت سنگ ایران در مراسمی که به همت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی -تاریخی برای بزرگداشت او برگزار گردید به خدمت جد خانوادگی اش از پیش از زمان قاجار به مجموعه تخت جمشید و دوره هخامنشی اشاره نمود و گفت: خانواده راهساز یک قرن است که به طور متناوب به این مجموعه خدمت می نماید.

او با اشاره به فعالیت های پدر مرحوم اش گرام راهساز از سن 13سالگی (سال 1300)در محوطه تخت جمشید اضافه کرد: عکس هایی از پدرم در کتاب اسرار شهر پارسه ارنست هرتسفلد از سال های 1302و 1298 در زمان کاوش های تخت جمشید و پاسارگاد موجود است.

او با بیان اینکه از سال 1310به بعد سه نسل از خانواده راهساز (پدر ، پسر و دختر) مشغول فعالیت در حوزه مرمت و حفاظت آثار سنگی هستند توضیح داد: من و هم ردیفانم هیچ گاه به دنبال مادیات نبوده ایم و تنها یک تلفن استاد محبعلی کافی بود تا آماده کار شویم و این باعث شد اغلب بناهای سنگی ایران را با کمترین امکانات مرمت کنیم.

راهساز در ادامه بیان کرد: با وجود مسائل جسمی فایل صوتی از ناگفته ها و تجربیات 50ساله اش را تا سال 98آماده و در اختیار میراث فرهنگی قرار می دهد تا به رشته تحریر در آید.

جایگزینی صنعت گردشگری در برخی منابع درآمدی مدیون مرمتگران کم توقع است

بهروز عمرانی سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، دیگر سخنران این نشست با بیان اینکه در زمان ورود به حوزه میراث فرهنگی بسیار از استاد راهساز آموختم توضیح داد: بعد از انقلاب 57که بسیاری از عرصه ها از کارشناسان و متخصصان حوزه های مختلف خالی شد و افراد با گمان اینکه عرصه بر ایشان تنگ شده کار را رها کردند ،حضور استاد راهساز و تیم همراهش در حوزه مرمت سنگ مایه مباهات و افتخار میراث فرهنگی بود زیرا که فعالیت های میدانی بسیار خوبی بعد از آموزش های تخصصی انجام دادند.

او درادامه با اشاره به فعالیت های مرمتی استاد راهساز در پروژه هایی همچون تخت جمشید ، پاسارگاد ، آرامگاه کورش ، تخت مرمر گلستان ، ارگ سلطانیه زنجان و ... گفت: گستره وسیعی را شاهد حضور استاد راهساز ، پدر و دخترش در این عرصه بوده ایم.

عمرانی با اشاره به بازدیدش از مجموعه پاسارگاد و آنالیز اقدامات ، نتایج و کوشش ستودنی پژوهشگران این حوزه توضیح داد: جایگزینی صنعت گردشگری در برخی منابع درآمدی مدیون اقدامات پیوسته مرمتگرانی است که با کمترین توقع اقدام به استحکام بخشی می نمایند تا میزان تخریب حضور گردشگران به حداقل برسد.

او با بیان این نکته که امروز این امکان در تخت جمشید ادامه یافته اضافه کرد: این اقدامات بخشی از کارهایی است که راهساز بدون توقع و اطلاع رسانی از سال 57بصورت مستقیم در 40سال انجام داده است.

عمرانی در سرانجام ابراز امیدواری کرد فعالان حوزه میراث فرهنگی از تجربیات استاد راهساز و سایر کارشناسان و پیشکسوتان این حوزه بهره گیرند.

برتری مرمت تخت جمشید از آکروپلیس

در ادامه محمدحسن محبعلی پیشکسوت میراث فرهنگی با اشاره به همکاری هایش با حسن راهساز در دهه 50زمانیکه او جزو کارشناسان ارشد تخت جمشید بود توضیح داد: راهساز در زمان آموزش خوب یاد گرفت و هنگام اجرا خوب کار کرد.

او با مقایسه آکروپلیس که به دست فرانسوی ها و تخت جمشید که با کوشش کارشناسان ایرانی با همکاری استاد راهساز مرمت شده است توضیح داد: به جرات می گویم کاری که راهساز در تخت جمشید انجام داد از لحاظ علمی به مراتب اصولی تر بود.

محبعلی با مهم خواندن امر آموزش در حوزه حفاظت و مرمت گفت: ما در این حوزه نیازمند بهره گیری از تجارب پیشکسوتان هستیم و تا این افراد در قید حیات هستند باید از وجودشان استفاده کنیم.

او توضیح داد: حیف است این تجربیات پیش ما پیشکسوتان بماند زیرا که ما اینها را از آثار گرفته ایم و باید تحویل دهیم و کوشش کنیم که روند استاد شاگردی ادامه یابد.

این پیشکسوت میراث فرهنگی در ادامه با ابراز تأسف از اینکه مسئولان نمی دانند در چه کشوری با چه تمدنی زندگی می نمایند اضافه کرد: میراث آینده ساز ما است و من میراث را برای گردشگری نمی بینم بلکه برای آینده کشور می بینم زیرا که جوانان باید یاد بگیرند که در این اقلیم چگونه زندگی نمایند.

او با اشاره به اینکه ما در گذشته میراث مدیریت ، کشاورزی ، معماری ، شهر سازی ، آموزش و ... داشته ایم توضیح داد: سطح آموزش در گذشته حتی بالاتر از سطح استاد شاگردی بوده و افرادی که دانسته ها را منتقل می کردند علمای بزرگی بودند.

او در سرانجام تأکید کرد: آموزش باید در سطوح مختلف کارشناسی و مدیریتی صورت بگیرد.

راهساز ؛ نماد روشن تاریخ حفاظت ایران

رسول وطن دوست پیشکسوت میراث فرهنگی استاد حسن راهساز را نماد روشن تاریخ حفاظت در ایران دانست که برآیند فعالیت سه نسل (پدر ، پسر و دختر) در حوزه حفاظت در محوطه های تاریخی کشور است.

او با اشاره به تجربه های بین المللی استاد راهساز که در طول آموزش های خارج از کشور در ایتالیا کسب نموده توضیح داد: فعالیت او از سن سیزده سالگی و آموزش هایی که در کنار پدر دیده در نهایت منجر به دانش آموزی نوین شده که دیگران هم می توانند از آن بهره ببرند.

وطن دوست با بیان اینکه استاد راهساز تجربه و آگاهی ها زیادی در امور مربوط به حفاظت و مرمت دارد توضیح داد: این تجربیات باید با همکاری معاونت میراث بصورت مکتوب در آمده و در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.

رییس پیشین پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی -تاریخی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده طی 50سال گذشته برای رسیدن موضوع مرمت به یک وضعیت نظام مند اضافه کرد: این روندباید ادامه یابد زیرا که بزرگان و پیشکسوتان این حوزه برای این صندلی بسیار کوشش نموده اند.

او در ادامه با اشاره از تغییرات مدیریتی که در راس پژوهشکده انجام شده از سرپرست جدید خواست تا برای تقویت فکر و اندیشه حفاظت کوشش نمایند.

استاد حسن راهساز فرزند مرحوم گرام راهساز از خادمین به حق میراث فرهنگی است که همگام با دانشمند فرهیخته پرفسور ارنست هرتسفلد در اولین حفاری های علمی تخت جمشید شرکت کرد و یکی از ده نفرحفاری بود که در پدیدیار شدن لوح های سیمین و زرین کاخ آپادانا حضور داشت.

او در سال 1330 در تخت جمشید به جهان آمد و از سن 13سالگی همزمان با شروع کار گروه تعمیرات ایتالیایی موسوم به ایزمئو از سال 1343با سمت مرمتکار شروع به کار کرد.

در سال 1354با بورسیه دوره تخصصی مرمت سنگ به مدت 3سال در کشور ایتالیا تحصیلات عالیه خود را در رشته مرمت سنگ تکمیل کرد و در سال 1357به عنوان مدیر اجرایی کارگاه های مرمتی آثار سنگی هخامنشی در کشور به خدمت خود ادامه داد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: میراث آریا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 8615

به "یک قرن خدمت خاندان استاد راهساز به مجموعه تخت جمشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک قرن خدمت خاندان استاد راهساز به مجموعه تخت جمشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید