بی مهری به دام مولد از علل گران شدن قیمت گوشت در خراسان شمالی

به گزارش مجله سرگرمی، خراسان شمالی یکی از قطب های دامپروری در کشور است که سالانه شمار فراوانی دام توسط جمعیت عشایری و روستایی این استان فراوری و وارد بازار می گردد.

بی مهری به دام مولد از علل گران شدن قیمت گوشت در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگاران، سرمایه دامی این استان بیش از دو میلیون رأس دام سبک و سنگین است که گوشت قرمز یکی از محصولات ارگانیک تولیدی در این استان محسوب می گردد و از سوی دیگر این استان یکی از استان های تولیدنماینده گوشت استان هایی چون مازندان، گیلان، تهران و مشهد است حال آن که افزایش قیمت موجب شده تا سفره مردم این استان کم کم از این نعمت خالی گردد و خراسان شمالی تنها به صادرنماینده دام زنده تبدیل گردد.

قصاب ها توان کشتار دام در کشتارگاه ها را از دست داده اند

حسین قاسم زاده، رئیس اتحادیه قصابان خراسان شمالی در گفت وگو با خبرنگاران گفت: میزان مصرف گوشت در میان مردم این استان کاهش یافته است و از همین رو قصاب ها توان خود را برای کشتار دام در کشتارگاه ها به منظور عرضه از دست داده اند.

وی شرح داد: قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز گوسفندی هم اکنون 60 هزار تومان است این در حالی است که این عدد در مدت مشابه سال گذشته 38 هزار تومان بود.

رئیس اتحادیه قصابان خراسان شمالی با اشاره به این که قیمت گوشت گوساله نیز هم اکنون همانند قیمت گوشت گوسفندی است، اضافه کرد: قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله نیز 60 هزار تومان است این در حالی است که این گوشت در سال گذشته با قیمت 28 هزار تومان به فروش می رسید.

قاسم زاده با تأکید بر این که میزان خرید لاشه های گوشت گوسفندی و گاوی از سوی قصابان از کشتارگاه های استان به شدت کاهش یافته است، ادامه داد: علت اصلی آن افزایش قیمت گوشت و نداشتن توانایی مردم در خرید این ماده غذایی است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مصرف گوشت مرغ به علت نداشتن توانایی مردم در خرید گوشت قرمز افزایش یافته است؟ اظهار کرد: متأسفانه میزان مصرف گوشت مرغ از سوی مردم این استان رقمی همانند سال گذشته بوده و هیچ تغییری در آن به وجود نیامده است.

این مقام مسئول توضیح داد: این امر نشان دهنده آن است که به طور کلی شماری از خانوارها مصرف گوشت را از سبد غذایی خود حذف نموده اند، چون اگر افرادی که در گذشته گوشت قرمز مصرف می کردند و هم اکنون به علت افزایش قیمت ها به سوی مصرف گوشت مرغ متمایل شده اند، هم میزان مصرف گوشت مرغ و هم قیمت آن در استان افزایش می یافت که شاهد چنین امری نیستیم.

کشتار دام در کشتارگاه های خراسان شمالی17 درصد کاهش یافت

دکتر علی اکبر دلیر صحرایی رئیس اداره نظارت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: شمار کشتار دام برای تأمین گوشت مورد احتیاج در کشتارگاه های استان 17 درصد کاهش یافته است.

وی میزان کشتار دام سبک طی امسال را 34 هزار و 770 رأس برشمرد و اضافه کرد: این میزان در سال گذشته 42 هزار و 100 رأس بوده است.

رئیس اداره نظارت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی ادامه داد: شمار کشتار دام سنگین هم در امسال به رقم 3516 رأس رسیده است این در حالی است که این تعداد در سال گذشته 3574 رأس بوده است

بی مهری به دام مولد از علل گران شدن قیمت گوشت در استان

حسینعلی حصاری رئیس اتحادیه گاوداران بجنورد همچنین در گفت وگو با خبرنگاران گفت: علت اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز در این استان بالارفتن نهاده های دامی است.

وی کاهش دام مولد را از علل دیگر دانست و اظهار داشت: در سال های گذشته به علت بی مهری و بی توجهی که به دام های مولد شد، این دام ها روانه کشتارگاه شدند در نتیجه سبب شد تا علاوه بر این که شمار دام مولد کم گردد، شمار گوساله پرواری نیز کاهش یابد.

حصاری با اشاره به این که علل مذکور 85 درصد عامل گرانی گوشت را موجب شده است، اظهار داشت: 15 درصد باقی مانده به علت خارج شدن دام زنده از استان است.

بیش از 150 هزار رأس دام زنده از خراسان شمالی خارج شد

دکتر ابراهیم تقوایی رئیس اداره قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی نیز در گفت وگو با خبرنگاران با تأکید بر این که افزایش قیمت نهاده های دامی موجب شده تا دامداران نتوانند دام را به مدت زیادی نزد خود نگه دارند، گفت: طی شش ماه نخست امسال 148 هزار رأس گوسفند و بز و 2834 4 رأس گاو و گوساله از خراسان شمالی به مقصد کشتارگاه های سایر استان ها خارج گردد.

به گفته وی، این در حالی است که طی سال گذشته 120 هزار رأس گوسفند و بز و 3959 رأس دام گاو گوساله از استان خارج شده بودند که با افزایش خروج دام سبک و کاهش دام سنگین روبرو هستیم.

گرانی مصرف گوشت را در استان کاهش داده است/حبوبات جایگزینی مناسب برای گوشت قرمز

دکتر فلوریا انفرادی کارشناس مسئول گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در گفت وگو با خبرنگاران توضیح داد: تورم و گرانی موجب شده تا میزان مصرف گوشت در میان مردم این استان کاهش یابد.

وی با بیان این که گوشت منبع تأمین پروتئین در بدن است و استفاده از آن یکی از ملزومات حفظ سلامتی است، در ادامه توصیه کرد که با افزایش قیمت ها مردم توان خرید این ماده غذایی را ندارند پس می توانند از سایر مواد غذایی جایگزین، احتیاج بدن را تأمین نمایند.

انفرادی مصرف تخم مرغ را یکی از مواد جایگزین گوشت دانست و گفت: بسیاری از سالمندان از مصرف تخم مرغ هراس دارند این در حالی است که مصرف تخم مرغ طی سه روز در هفته هیچ مسئله ای را برای سلامتی برای این افراد ایجاد نخواهد کرد.

وی اظهار داشت: مصرف گوشت سفید به همراه عدس و لوبیا از دیگر موادی است که می تواند جایگزین گوشت قرمز گردد.

به گفته این مقام مسئول، مصرف انواع حبوبات نیز می تواند در این امر تأثیرگذار باشد.

کارشناس مسئول گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه با بیان این که گوشت قرمز منبع تأمین ویتامین B12 است، گفت: این ماده ضروری بدن را نیز می توان با تزریق این ویتامین جذب بدن کرد.

وی اظهار داشت: شماری تصور می نمایند حال که قیمت گوشت افزایش یافته است، احتیاج گوشتی بدن را به وسیله گوشت فرآوری شده چون سوسیس و کالباس جبران نمایند این در حالی است که این مواد هیچ خاصیت مفیدی برای بدن نخواهد داشت.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 5018

به "بی مهری به دام مولد از علل گران شدن قیمت گوشت در خراسان شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی مهری به دام مولد از علل گران شدن قیمت گوشت در خراسان شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید